Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
11-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-08-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe, mat. pras.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w dniu 8 sierpnia trzy umowy na prace na liniach kolejowych w południowo-wschodniej części kraju. Mowa o fragmentach Jasło – Krosno – Sanok – Nowy Zagórz, Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Ocice – Padew wraz z odnogą do Sandomierza, a także kolejnym fragmencie trasy z Chabówki do Nowego Sącza przez Limanową.

Dzień 8 sierpnia przyniósł dobre wiadomości w kontekście rozwoju kolei w województwach małopolskim i podkarpackim. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały bowiem aż trzy umowy na wykonanie prac na liniach kolejowych w tych regionach. Ich łączna wartość wynosi blisko 3 mld zł. – Udowadniamy dzisiaj, że kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – komentuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Największa pod względem wartości netto jest umowa z PORR na modernizację LK nr 108 na odcinku Jasło – Krosno – Sanok – Nowy Zagórz. Wykonawca otrzyma za realizację zadania ponad 1 mld zł. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu aż o 25 minut, co oznacza wymierne korzyści w kontekście zapewnienia konkurencyjności międzygałęziowej kolei w tej części Polski. Po wykonaniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, natomiast składy towarowe będą mogły rozpędzić się do 110 km/h. Dziś prędkości szlakowe na tym fragmencie oscylują w przedziale 30-80 km/h. Poprawa parametrów eksploatacyjnych będzie zatem skokowa.

W ramach przedsięwzięcia powstanie również aż 5 nowych przystanków osobowych (Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe, Zagórz Przemysłowy), a także łącznica Jedlicze – Szebnie (wraz z p.o. Moderówka), która umożliwi skrócenie trasy z Rzeszowa do Krosna i Sanoka (choć nadal będzie ona znacznie wydłużona względem linii prostej, zwłaszcza w przypadku Sanoka). Cała inwestycja, która uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (podobnie jak kolejna inwestycja), ma zostać zrealizowana do 2029 roku.

W ramach kolejnego przedsięwzięcia, które zostanie zrealizowane w województwie podkarpackim do połowy roku 2028, zrealizowane zostaną prace na LK nr 25, 74 i 78, tworzących ciąg Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Ocice – Padew wraz z odnogą do Sandomierza, czyli Sandomierz – Wielowieś – Grębów / Sobów. Także w tutaj maksymalna prędkość szlakowa dla pociągów pasażerskich wyniesie 120 km/h. W przypadku odnogi sandomierskiej zapewni to skrócenie czasu przejazdu z 13 do tylko 8 minut. Bezpośrednie pokonanie relacji Sandomierz – Padew zajmie ok. 35 minut, przy czym trzeba tu podkreślić, że dziś nie ma żadnych połączeń pomiędzy tymi stacjami kolejowymi. W przypadku relacji Stalowa Wola – Tarnobrzeg czas przejazdu ulegnie skróceniu tylko o 5 minut. Wykonawcą prac będzie Swietelsky Rail Polska. Otrzyma za to ok. 0,9 mld zł.

Z kolei w Małopolsce w ramach inwestycji o wartości netto 567 mln zł kompleksowo zmodernizowany zostanie odcinek LK nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), stanowiący fragment trasy z Chabówki do Nowego Sącza. To część większej inwestycji, obejmującej przede wszystkim budowę nowego korytarza łączącego Podłęże z Piekiełkiem, co umożliwi radykalne skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza i bardzo znaczące w przypadku relacji łączącej stolicę regionu z Zakopanem. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 120 km/h. Warto tu dodać, że do tej pory kursowały one okazjonalnie z prędkością zaledwie 30 km/h. Odcinek zostanie także zelektryfikowany. Inwestycja, która będzie finansowana z budżetu państwa, ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. Zrealizuje ją konsorcjum PORR i Trakcja System.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Zobacz również:

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5